Blotlaget Agnefit

Blotlaget Agnefit

Om tankeboken

Det här är blotlagets tankebok. Vi informerar här om våra samlingar och blot men här finns framför allt utrymme för ord och tänkor kring hednisk tro och sed. Blotlaget finns också dokumenterat i bilder. För att komma i kontakt med oss, e-posta admin[snabel-a]folktro.org.

FolktroPosted by Karl 28 Feb, 2010 17:39:08

Idag när vi höll på med snöröjning hittade vi ett rådjur i djupsnön. Hon (tror det var ett smaldjur) orkade inte mycket mer än lyfta huvudet. Vintern har gått hårt åt vildsvin och rådjur. Eftersom det inte var vår mark ringde vi granngården men de kunde inte komma dit och skjuta djuret. I väntan på att få tag i en jägare, hämtade jag handyxan och kniven för att ta bort det. Inte roligt men värre att inte ha råg i ryggen nog att avsluta lidandet.

Väl tillbaka hade djuret flyttat sig några meter. Tänkte att jag kunde ge det en chans till, ställde nogsamt ifrån mig yxan mot en björk - ingen egg mot marken - och lyckades lyfta ut det på en plogad skogsväg där det finns en foderhäck lite längre fram. Men rådjuret säckade ihop på vägen. Jag satt mig ner och pratade lite till det, strök henne i pannan och hon verkade lugn. Sedan gick jag för att hämta yxan. Jag vet exakt var jag ställde den. Men yxan var borta. Puts väck. Jag letade runt trädet, under snön, överallt, men nej.

Jag hade kunnat sticka med kniven men det kändes inte bra utan att först ha bedövat djuret. Jag gick hem och strax därpå kom grannen med studsare och hund. Han hade vare sig hittat rådjur eller något spår efter det.

Ordet rådjur lär komma ur fornsvenskans "ra-diur", alltså ungefär "fläckigt djur". Men det moderna förledet "rå" känns lika rätt efter dagens lilla märklighet.

  • Comments(1)//agnefit.folktro.org/#post41

Signa sjuk häst

FolktroPosted by Karl 28 Nov, 2009 16:41:52

Tor for i tre land, son gull gylles och glor vålles.



  • Comments(2)//agnefit.folktro.org/#post35

Jämtländsk folktro

FolktroPosted by Karl 22 Nov, 2009 19:16:59

TV-programmet "Sverige!" sände ikväll ett kort men intressant inslag om tron på småfolk - eller vittror som det heter där uppe - i jämtländsk fäbodmiljö. Som vanligt uttalade sig någon etonolog och andra med utifrånperspektiv men framför allt fick en kvinna komma till tals som själv levde nära vitterfolk:

"Vi tycker det är viktigt också att tala om att det finns en folktro och att den är ganska fast hos många, fastän dom kanske inte pratar vitt och brett om det. Men... visst finns de."

Så sant. Länk till programmet: http://svtplay.se/t/102887/sverige_ (inslaget börjar någonstans efter 24 min in i programet).

  • Comments(4)//agnefit.folktro.org/#post33

Tompta Gudh

FolktroPosted by Karl 10 Aug, 2009 11:59:26
Kul om den finansieras. Bara att hoppas att den inte blir för tramsig: http://norran.se/noje/article304816.ece

  • Comments(0)//agnefit.folktro.org/#post24

Botord och hednisk sed

FolktroPosted by Karl 22 Jun, 2009 09:40:24

Jag läser en kandidatuppsats i religionsvetenskap, Boteformelns överlevnad från förkristen tid (Högskolan i Gävle, 2003). Den ur vårt perspektiv intressanta iakttagelsen är att det finns tydliga exempel på att boteord och kuckel som överlevt in i vår tid, har ett mycket gammalt ursprung. Ett exempel är den s k Andra Merseburgerformeln som nedtecknades på en frankisk dialekt i en bok på 900-talet men som återspeglar en ännu äldre tradition:

Till Frej, välgärningens(?) syster,
Till Wotan (Oden), så att han skulle kunna bota fålen(?):
Så att vrickningen, den blödande vrickningen
Och ledvrickningen blir sammanläkta;
Ben mot ben, blod med blod och led med led.

I Medelpad lät den kristnifierade varianten, enligt känt bevarandemanér, löd ännu under 1900-talet:

Jesus och Sankte Per red sig över en bro.
Då fastna fölefoten i fururoten.
Då steg Jesus ner
och vred led mot led
sena mot sena
och knota mot knota
Nu är allt som det förr varit
inom de tre heliga namnen:
fadern, sonen och den helige ande.

Från Sörmland finns en mer hedniskt klingande variant:

Dåve red över vattubro,
Så kom han in i Tive skog (Tiveden?);
Hästen snava mot en rot,
och vrickade sin ena fot.
Gångande kom Oden:
- Jag ska bota dig för vred,
kött i kött, ben i ben,
jag skall sätta led mot led,
och din fot skall aldrig sveda eller värka mer!

Från Värmland 1966:

Fol en gång gick genom en skog
Baldurs häst, förstörde då foten.
Sintgurt besjöng det
likaså hennes syster solen
Frigga besjöng det och hennes syster … … (oläsligt)
Votan besjöng det enligt sin kunskap.
Är det blodförgiftning?
Är det benbrott?
Är det ledbrott?
Ben mot ben, led mot led.
Blod till blod, kött till kött,
såsom gjutna tillsammans.

I uppsatsen återges många varianter av formeln, en del mot motsolsvandring, knivdragning, spottande och liknande mer eller mindre välkända boteknep. Givetvis är kraften i de formler som skrivits ovan urlakad men jag citerar dem ändå eftersom de redan är kända och återgivna. Den som ännu har förmågan att bota gör det ändå med egna ord.

För att lyfta blicken lite: Det intressanta i kråksången är den folkliga sedens förmåga att överleva. Jag har skrivit det förr. Kristendomen har aldrig inneburit något egentligt hot mot hednisk sed. Upplysning, industrialism och modernism är vad som verkligen skapade ett hack i seden. Det är dock naivt att romantisera det förindustriella (inte sällan eländet) när vi sitter här och njuter frukterna av materiellt välstånd och demokrati. Men är det väl så viktigt för kommande släkten att vi för vidare den hedniska sedens livsvisdomar istället för att fjärma oss totalt från våra grundläggande levnadsbetingelser. Om Jord reduceras till ett industriellt produktionsmedel tappar vi bort oss själva, trots att vi förr eller senare alla återvänder dit. Ringen sluts alltid, oavsett vi vill leva med den insikten eller ej.

  • Comments(1)//agnefit.folktro.org/#post19

Källor i trakten

FolktroPosted by Karl 06 Jun, 2009 13:36:17
Jag hittade intressanta uppgifter sammanställda av en lokal kyrkoherde 1918. Vid norr- och sydsidan om xx-berget i en grannsocken finns ett par källor som nyttjats för bland annat källdrickning om vårarna. Den norra källan, Helga-Trefaldighetskällan, kan finnas kvar - tänkte mig ut och leta efter den vid tillfälle. Den södra källan är däremot igenstenad:

"...på södra sidan om berget fanns en källa, kring vilken ungdomen firade sina gladaste fester. Som ock därvid förekommo sexuella excesser, tillkallades slutligen en präst. Alltsedan den dagen är källan förbannad och tillföljd därav igenstenad. Av fruktan har ingen hittills vågat gräva upp källan på nytt."

Den fruktan griper måhända en gammelkyrklig individ. Vi andra ser bara en kulturgärning i återställandet, inte sant? :-) Man kanske skulle prata med markägaren och/eller hembygdsföreningen och föreslå en arbetsinsats där...?

  • Comments(2)//agnefit.folktro.org/#post10

Märken för ny och nedan

FolktroPosted by Karl 04 Jun, 2009 13:12:29

Med vänster hand i månens bukt
- då är han i Ny och växer.

Med höger hand i bukten
- då är han i Nedan och tager av.

I Ny sår du åker, driver handel och ger kärestan din hand.
I Nedan råder det omvända. Då är tid för kuckel och trolldom.

  • Comments(0)//agnefit.folktro.org/#post9

Tomtar!

FolktroPosted by Kent 03 Jun, 2009 19:23:50

Tomtar, ja tomtar inte tomten som många associerar med Coca-Colas tjocka storväxta röda Jultomte.

Finns tomtar?

Jag själv har råkat ut för en, han utsatte mig för test för att se hur jag reagerade eller bara för att vissa att han fanns. Nu menar jag här gårdstomtar, de finns nog i storstäder också. En saga om tomtar går ut på att vi inte ska ge tomten för dåliga kläder, för då blir han sur och grinig, han kan då ställa till med mycket otyg på gården för att visa sitt missnöje, ger vi däremot tomten för fina kläder så tycker han att blivit så fin och inte kan man hålla sig på landet när han nu är så fin och flyttar in till staden.

Tillbaka till min historia. För ett antal år sedan flyttade jag upp till Lappland, bor inte där längre, en kväll i början där som jag skötte om pannan, lagt in ved, kollat att el-patronen stod på 60 grader, det måste den göra ifall värmen tog slut och huset inte skulle bli utkylt, det var vinter och då är det kallt. Jag går upp och ska kolla pannan igen, kommer ner och el-patronen står på 40 grader, hum, tänker jag och ändrar den, går ner en gång till senare, (håller på och lär mig hur pannan fungerar), el-patronen på 40 grader, blir lite irriterad och ändrar igen.

Går ner ännu en gång efter en stund, el-patronen på 40 grader igen, går upp och frågar både vuxna och barn vem som varit nere och ändrat el-patronen, alla blånekar.

Lägger mig i vardagsrummet med full insyn till källardörren, enda ingången, ingen går ner, efter tag går jag ner igen, jodå, den står på 40 grader.

Pratar om detta med min dåvarande sambo och nämner att då måste det vara tomten, jag är varken arg eller upprörd utan bara konstaterar detta, går ner igen och se, den står kvar på 60 grader, fick aldrig några problem med tomten efter det, inga konstiga händelser heller.

Nu kommer poängen, mitt ex bodde och har fortfarande huset kvar, pratade med henne i telefon, vi brukar göra det än, hon hade då efter mig träffat en knepig man, när det började knaka mellan dem så klagade han till henne att det hände så konstiga saker, på morgnarna så var hans backspeglar på bilen felvridna både inne och ute samt lite mer underliga småsaker bara mot honom, när jag då nämnde händelsen jag hade med tomten så skrattade hon högt, vi kom fram till att tomten inte gillade honom och inte långt därefter så flyttade han.

Jo, självklart finns tomtar även om du inte ser dem men de kan märkas, gör de inte det så har ni nog skött er bra, mig testade han och jag märkte aldrig av honom efter det.

Ta hand om era tomtar!!!

Brattskeggr

  • Comments(1)//agnefit.folktro.org/#post7

Marfälla och kärleksäpple

FolktroPosted by Karl 03 Jun, 2009 13:48:14

Et litet tips: Om folktro och folklig trolldom berättas det i Berglindska smedjan, Rademachersmedjorna, Eskilstuna den 10 juni kl. 18.00. Entrén är fri och berättandet är en del av Eskilstunas 350-årsjubileum.

  • Comments(0)//agnefit.folktro.org/#post3